يكي ازدانش‌هاي مرتبط با علم ژنتيك ازدانشگاه‌شفيلد انگلستان به دانشگاه يزد منتقل شد



متخصص ژنتيك دانشگاه علوم پزشكي شهيد صدوقي يزد گفت:دانش "تشخيص عملكرد گيرنده‌هاي ايمني در بافت‌هاي مختلف بدن به روش شيميايي" از دانشگاه شفيلد انگلستان به يزد منتقل شد.

دكتر محمد حسن شيخها افزود: قرار داد انتقال اين دانش، براي نخستين بار در كشور،اخيرا ميان دانشگاه علوم پزشكي شهيد صدوقي يزد و دانشگاه مذكور، منعقد شده بود.

وي گفت:براساس اين دانش انتقالي،گيرنده‌هاي يادشده براي بررسي عفونت‌هاي ناباروري در رحم زنان، مورد بررسي قرار مي‌گيرد.

شيخها گفت: اميد است تحقيق بر روي گيرنده‌هاي مذكور بتواند به پيشرفت در درمان عفونت‌هاي رحم كه از جمله مشكلات بيماري‌هاي زنان است كمك كند.

اين متخصص ژنتيك گفت: دانش ياد شده در مركز تحقيقات و درمان ناباروري استان يزد به كار گرفته خواهد شد.

به گفته او دانش ياد شده را به نام "انجام روش‌هاي پيشرفته تشخيص بافتي بر مبناي آزمايشهاي ايمني و شيميايي" نيز مي‌شناسند.

دكتر شيخها افزود: همچنين با به كارگيري دانش مذكور، مشخص مي‌شود سيستم ايمني يا ژنتيكي بدن، اختلال دارد يا نه.

وي گفت: اين روش، علاوه بر شناخت، درمان و پيشگيري از عفونت‌هاي دستگاه توليد مثل خانم‌ها، مقدمه‌اي براي تهيه واكسن در اين بخش نيز خواهد بود.

وي انتقال اين فن‌آوري به استان يزد را از دستاوردهاي مهم كارگاه آموزشي "روش پيشرفته تشخيص بافتي بر مبناي آزمايشهاي ايمني و شيميايي" كه در يزد برگزار شد ذكر كرد.

در اين كارگاه كه از شنبه هفته جاري در يزد آغاز شد و امروز به كار خود پايان داد آخرين دستاوردهاي علوم پزشكي در بخش ناباروري، ارائه شد.

هدف ازبرگزاري اين كارگاه، تبيين استفاده از روش ياد شده در علوم پزشكي به ويژه ناباروري، تبادل اطلاعات علمي در زمينه‌هاي ژنتيك،توليدمثل، باروري و ناباروري اعلام شد.

در اين كارگاه چهار روزه كه در آن جمعي‌از متخصصان ژنتيك، زنان و زايمان و محققيني از مراكز تحقيقاتي سراسر كشور حضور داشتند در زمينه نمونه برداري بافتي، شناسايي بيماري‌هاي مرتبط با توليد مثل و بررسي گيرنده‌هاي آن بحث شد.

كارگاه ياد شده به همت مركز تحقيقات ناباروري استان يزد با همكاري دانشگاه شفليد انگستان برپا شده بود.

وي راه‌اندازي آزمايشگاه‪ IHC‬در مركز تحقيقات و درمان ناباروري يزد را از ديگر دستاوردهاي اين كارگاه برشمرد.

مركز تحقيقات و درمان ناباروري استان يزد كه در سال‪ ۱۳۶۸‬تاسيس شد در زمره مراكز مهم تحقيقاتي و ناباروري كشور محسوب مي‌شود.

يزدفردا    ايرنا 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا